måndag 25 oktober 2010

Svamprisotto


Detta recept har min svärmor lärt mig. Hon plockar svampen ute bland vinplantorna. Men jag vågar inte riktigt lita på min svampkännedom, så jag köper svamp.
Gott blir det med t ex vanliga champinjoner.

Du behöver:
– en liten lök
– svamp efter önskemål
– buljongtärningar + vatten
– ris, helst Carnaroli ris (som är speciellt för risotto) cirka 100 gram per person
– lite persilja
– parmesanost

Gör så här:
1. Fräs lök i lite olja i en stor gryta (gärna gjutjärn).
2. Koka upp vatten med buljongtärning i en annan liten kastrull.
3. När löken är fräst, lägg i svampen, skivad i små bitar och fräs den tills den har avgett allt sitt vatten.
4. Häll sedan i riset och fräs det också, så det blir nästan genomskinligt.
5. Skopa på en sked med buljong på riset och rör om och låt riset suga åt sig vätskan. Tillägg lite i taget, tills riset är färdigt (18-20 minuter). Carnaroliris och risotto ska vara lite al dente, dvs. inte för kokt.
6. Tillsätt riven parmesanost och persilja, samt svartpeppar. Salt, bara om det behövs. Men buljongtärningen och parmesanosten bör ha tillsatt salt så det räcker.
7. Servera varm i en djup tallrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar